Hoe QR-codes de restaurantbeleving verbeteren in 2021

Een Quick Response code of QR-code is een code die het mogelijk maakt om op een snelle manier informatie over te brengen. Hoe gaat dit in zijn werk?

QR-codes

Een Quick Response code of QR-code is een code die het mogelijk maakt om op een snelle manier informatie over te brengen: denk bijvoorbeeld aan een verwijzing naar iets op het internet. De QR-code wordt gekenmerkt door een vierkante barcode met een zwart-wit blokjespatroon. In deze code zit vaak een verwijzing naar een bepaalde locatie op het internet.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Wanneer je een QR-code scant met je telefoon door er met je smartphone op te richten zal je in staat zijn om de gewenste actie te ondernemen. Je kan bijvoorbeeld doorverwezen worden naar een website, een betaling afhandelen of een GPS-locatie controleren. Dit kan enorm handig zijn, mits je het goed gebruikt. Vele ondernemers verzonnen manieren hoe zij het gebruik van QR-codes in konden zetten om de restaurantbeleving van hun klanten te verbeteren tijdens COVID-19. Hieronder bespreken we de meest innovatieve voorbeelden:

1. Stoep pick-up

Een manier om klantencontact te reduceren tijdens de pandemie is door het introduceren van stoep pick-up. Het gaat hier niet om het plaatsen van een bestellen via je telefoon; het gaat hier om het gebruiken van QR-codes zodat klanten naar uw menu kunnen kijken wanneer ze zich op uw locatie bevinden.

Restaurants kunnen bijvoorbeeld een enorme QR-code printen en deze aan de buitenkant van het restaurant tonen. Wanneer mensen langsrijden of op een parkeerplaats staan hoeven zij enkel hun telefoon te pakken en de code te scannen waarna het menu zichzelf opent. Klanten kunnen zo eenvoudig een bestelling plaatsen en hoeven maar enkele minuten te wachten tot de bestelling gebracht wordt.

2. Contactloos betalen

Het brengen van de bon naar klanten is een andere manier om het coronavirus te verspreiden. Door een QR-code te sturen i.p.v. een bon elimineer je een ander fysiek contactmoment met de klant. Wanneer de klant de QR-code scant betaalt hij/zij automatisch de rekening.

3. Het digitaal traceren van contacten

Door de komst van COVID-19 moeten restaurants aan veel nieuwe regels voldoen omtrent hygiëne, afstand en veiligheid. Dit betekent dat restaurants de contactgegevens moeten verkrijgen van elke klant die hun restaurant bezoekt. Dit brengt de overheid in staat om mensen te traceren die mogelijk besmet zijn met het coronavirus.

Waarom zou je QR-codes moeten gebruiken voor het traceren van contacten?
Wanneer mensen uw restaurant bezoeken hoeven zij enkel een QR-code te scannen en vervolgens hun gegevens in te vullen. Alle contactgegevens worden zo automatisch opgeslagen in de cloud. Een ander voordeel is dat alle data opgeslagen wordt in een programma als Excel waardoor u inzicht krijgt in uw klantgegevens. Deze gegevens kunt u gebruiken voor uw marketingstrategie.

4. Het verzamelen van recensies

Het verzamelen van positieve recensies zal altijd waardevol blijven voor een restaurant. Hedendaags beslist het grootste deel van de mensen waar hij/zij gaat eten op basis van recensies en aanbevelingen. Dit betekent dat restaurants een goed systeem nodig hebben wanneer het aankomt op het verzamelen en managen van recensies.

Fun fact: een toename van een halve ster zorgt al voor een toename van 30 procent aan reserveringen en bestellingen.

Een manier om meer positieve recensies te verkrijgen is door het presenteren van een QR-code op een tentkaart. Wanneer de klant de code scant wordt hij/zij automatisch naar de pagina doorverwezen. Wanneer je deze extra stap (het handmatig opzoeken van de website) elimineert zal de klant sneller bereid zijn om actie te ondernemen en daadwerkelijk een recensie te plaatsen.

Dit waren enkele manieren waarop u de restaurantbeleving van uw klanten kunt verbeteren door het gebruiken van QR-codes. Wij zijn erg benieuwd naar hoe u deze tips gaat toepassen en horen graag uw mening. Een ander creatief idee? Wij vinden het leuk wanneer u een reactie achterlaat.