Gebruik dit model om een waarde te creëren als merk

Vraag jij jezelf wel eens af hoe andere bedrijven zo succesvol zijn geworden? Hoe is Apple zo innovatief?

Waarde creëren als merk

Vraagt u zichzelf wel eens af hoe andere bedrijven zo succesvol zijn geworden? Hoe is Apple zo innovatief? Ieder jaar weer verslaat het computerbedrijf zijn concurrenten op basis van innovatie. Ieder computerbedrijf beschikt over hetzelfde talent, dezelfde toegang tot dezelfde technologie en dezelfde media; maar waarom lijkt het dan dat Apple beschikt over iets anders?

Het geheim van Apple en vele andere bedrijven die zichzelf tot een succes hebben gemaakt kan worden verklaard door het model The Golden Circle van Simon Sinek. In deze post bespreken wij dit model en leggen wij uit hoe u dit kunt gebruiken om waarde aan uw merk toe te voegen.

The Golden Circle

Volgens Simon Sinek is er een patroon tussen alle grote leiders en organisaties in de wereld: ze denken, handelen en communiceren op precies dezelfde manier. Dit is tegelijkertijd ook precies de tegenovergestelde manier waarop ieder ander persoon of bedrijf communiceert.

Deze cirkel laat zien waarom sommige leiders en organisaties in staat zijn om te inspireren waar anderen dit niet kunnen:

Ieder persoon en organisatie op deze wereld weet wat ze doen.
Sommige weten hoe ze het doen.
Weinig weten waarom ze het doen.

Met waarom wordt niet bedoelt het behalen van winst omdat dit een resultaat is. Met waarom wordt het doel bedoelt.

De meeste bedrijven communiceren van de buitenste laag van de cirkel naar de binnenste. Echter doen de grote leiders en organisaties het andersom.

In zijn TED-Talk legt Sinek het model uit aan de hand van het voorbeeld van Apple:

Sinek: “Ik gebruik Apple omdat ze makkelijk te gebruiken zijn en iedereen het snapt.” Wanneer Apple als ieder ander computerbedrijf zou zijn, zou hun marketingboodschap als volgt klinken: “Wij maken geweldige computers. Ze zijn mooi ontworpen, gemakkelijk te gebruiken en gebruikersvriendelijk.” Ben je nu overtuigd om een Apple computer te komen? Hoogstwaarschijnlijk niet.

Hier volgt hoe Apple daadwerkelijk communiceert: “In alles wat we doen, geloven we in het uitdagen van de status quo. Wij geloven in anders denken. Hoe we de status quo uitdagen is door onze producten mooi te ontwerpen, simpel in het gebruik en gebruiksvriendelijk te maken. We maken toevallig geweldige computers.” Wil je nu een Apple computer kopen?

Dit voorbeeld bewijst dat mensen niet kopen wat je doet maar waarom je het doet. Het doel is niet verkopen aan mensen die nodig hebben wat jij hebt; het doel is aan mensen verkopen die geloven wat jij gelooft.

Was u al bekend met The Golden Circle? En hoe gaat u dit model toepassen in uw bedrijf? Laat een reactie achter onder deze post.